Leerlingenzorg
We vinden het belangrijk onze leerlingen goed te volgen. Om dit zo optimaal mogelijk te kunnen doen, werken we handelings – en opbrengstgericht. In het schema hieronder ziet u onze zorgstructuurcyclus die drie keer per jaar wordt doorlopen. Deze cyclus zorgt ervoor dat we ons handelen steeds evalueren en onze plannen bijstellen waar nodig.
We werken in de klas met 3 aanpakken. Alle kinderen in de groep zijn bij de 4 hoofdvakken (rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen en spelling) ingedeeld in een aanpak. Uitgangspunt voor het onderwijs in de groep is aanpak 2: het basisaanbod. Dit is gericht op het gemiddelde van de groep. Na de basisinstructie gaan de kinderen veelal zelfstandig aan het werk. Kinderen die juist meer of minder instructie of soms zelfs een heel andere instructie nodig hebben zitten in aanpak 1 of 3. De leerkracht is (in overleg met de intern begeleider) verantwoordelijk voor de indeling in de verschillende aanpakken en omschrijft de organisatie van instructie en begeleiding in het werkplan van de leerkracht; het groepsplan.
Wij hebben binnen onze school een Zorg Advies Team (ZAT) opgezet dat 2-wekelijks bij elkaar komt. Het ZAT bestaat uit Iris Hekkert (directeur en voorzitter) en Aletta Vonk (intern begeleider). Op afroep kunnen hier b.v. ook de leerkracht, de remedial teacher, schoolmaatschappelijk werk, de schoolarts of iemand van de schoolbegeleidingsdienst bij aanwezig zijn. Het doel van dit ZAT is om de benodigde begeleiding (per leerling of per groep) af te stemmen, te ondersteunen en te monitoren.